Wednesday, July 3, 2013

bicara hati..


malam ini..
semua sudah tidur..
enak diulit mimpi..
lena agaknya tidur..

malam sudah semakin tua..
aku?
masih tak dapat lelapkan mata..
tingkap ku buka, aku dongak ke langit..
gelap!
kelam!

mana bulan dan bintang yang selalu menemani sang langit tatkala malam mula menjelma?
tiada satu bintang pun kelihatan..
aku mengeluh sendirian..
langit malam ini seperti hati aku..
sunyi.. sepi..
sama sepertiku..
tiada yang menemaniku..

bukan itu persoalannya.
persoalannya, apa yang ligat bermain di fikiran aku sekarang betul-betul menganggu aku..
rasa semakin kusut..
sesak rasa di hati..
hendak ku leraikan satu persatu..
namun aku tak berdaya..

rasa hatiku, ingin aku luahkan pada langit..
agar dibawa segala perasaan ini pergi..
pergi bersama kedinginan malam ini..

aku sedih..
hatiku tak tenang..
hatiku runsing..
berilah aku peluang, hidup dengan tenang..
bahagia disamping mereka..

dalam kedinginan malam..
angin menyapa aku..
seolah-olah ia berkata-kata denganku..

ah! aku tersedar..
aku dah terlalu jauh..
kembali ke alam nyata..
ternyata aku masih disini...
merenung gelapnya malam..

Bisikku pada langit..
Kembalikan temanku..
Kekasihku, kenanganku..
Tanpa dia malam menemani aku..
Sepi memelukku..

andainya dia tahu..
aku amat merinduinya..
aku amat menyayanginya..
tapi aku sedar..
mana mungkin insan sepertiku mampu memiliki hatinya..

simpan angan itu.
perhatikan saja dari jauh.
cukup!

akhirnya..
aku sendiri bingung!
bingung!

No comments:

Post a Comment